Teorier


Her er vores udarbejdede Loopmodel. 

Tema

Vores tema er selvværd. Derudover har vi et undertema, som er præstationsangst.
Det har vi valgt på baggrund af viden, som viser at selvværd har stor betydning senere hen i livet. (Væsel, 2016. Kap.1 s. 17-21).
Hvis man ikke får gjort noget ved ens selvværd i en tidlig alder kan man risikere, at blive udfordret hele livet, da vi hele tiden indgår i nye relationer.
I praktikken har vi oplevet eksempler på, hvor stor en betydning selvværd har
og hvordan pædagogerne inddrager børnene til succesoplevelser,
det kan være i vuggestuen hvor børnene selv finder ud af,
at de selv kan tage tøj på og derved får de en oplevelse af succes, og det styrker deres selvværd.
Børnene bliver mere selvhjulpen, og med tiden dannede mennesker,
 da de pludseligt opdager flere og flere ting ved dem selv som menneske.
Vores tema er som udgangspunkt noget som kan være en udfordring
for rigtig mange børn ude i institutionerne.

Selvværd
Selvværdet har betydning for, hvordan vores opfattelse af os selv som menneske er,
og hvordan vi tænker, at andre mennesker opfatter os.
Vi/barnet påvirkes af alle de mennesker, som vi omgiver os med.
Derfor er det vigtigt, at vi er en god rollemodel - altså har et godt selvværd.
Børn spejler sig i voksne, så vi giver det videre, som vi selv udstråler.
Vi skal anerkende børns følelser og fortælle, at de er noget værd som menneske, ikke kun anerkende deres præstationer.
Vi skal anerkende deres indsats og motivation, da det er de indre værdier,
som skal fremhæves og ikke nødvendigvis resultater.
Dette er medvirkende til at øge selvværdet.
Hvis en person har et lavt selvværd, bekræfter de sig selv hele tiden i,
at de ikke er gode nok, og opfanger hele tiden kritik fra omverden.
De tvivler på deres dømmekraft.
De bliver ofte medløbere i en gruppe og indgår måske i nogle uhensigtsmæssige relationer.
Det kan være, at de prøver at præstere noget for at vise,
at de er gode nok,
men at det måske ikke er så hensigtsmæssigt.
Lavt selvværd kan skyldes afstraffelse, omsorgssvigt, manglende ros og anerkendelse,
at være anderledes, ikke at kunne leve op til normer,
at være udenfor fællesskabet (Væsel, 2016, Kap.1-2 s. 17-24, Kap.4, s. 37-46).

Teknik
Vi har valgt at lave en blog, så vi kan kommunikerer med vores institution.
Vi vil løbende lægge videoer op på bloggen. Institutionen bestemmer selv,
 hvilken teknik de vil bruge i vores samskabelse projekt.
Til udarbejdelsen af vores videoer,
vil vi benytte os af Iphone og Macbook til at redigere videoen
ved brug af applikationen Imovie.
For nogle børn kan være relevant at opsætte stilladsering for at hjælpe dem videre til næste udviklingszone.
Gennem Vygotskys metode om NUZO,
her bruger vi tryghedszonen og udnytter barnets nuværende ressourcer i aktiviteterne.
Gennem stilladsering guides børnene gennem til nærmeste udviklingszone med hjælp fra pædagogerne.
Udfordringerne skal passe til det enkelte barn,
 så barnet ikke kommer i utrygheds zonen for her opnår det ingen læring (Skodvin, 2009).
Vi vil bruge grafisk visualisering til præsentationen.



Æstetik og kreativitet
Vi har planlagt at lave et talkshow med et tema som er i børnehøjde.
Vores talkshow foregår i et prinsesse univers, hvor de onde hekse også findes.
Vi spiller selv rollerne med fokus på selvværd.
Prinsesserne er værterne og vi bruger en bamse, som skal symbolisere et barn
med hvad der kan være af hverdags udfordringer, som i dette tilfælde er selvværd.
 Bamsen skal have hjælp til at styrke selvværdet,
og det er her, vi får brug for børnenes hjælp. Heksen udfordrer bamsen.
Det kan være grænseoverskridende for os som pædagoger,
 da vi ofte skal overskride vores egen comfort zone.
Vi skal være i stand til her at opgive vores egenkontrol og opføre os på en mere uforudsigelig væremåde og give os selv lov til at lege når vi er sammen med børnene.
(Lihme, 1996 s. 6-20)


Kultur/værdier
En af vores værdier er, at alle børn føler sig som en del af fællesskabet.
De skal føle at de alle har bidraget til deres svar til os.
Børnene skal også gerne synes det har været sjovt og
 at de samtidigt har lært noget af vores projekt.
Der er en tendens til børn/unge mennesker bruger meget tid på de sociale medier
og dette kan være medvirkende til at påvirke børns selvværd,
fordi de afspejler sig i andre på platforme som instagram og facebook.
Vi er blevet oplyst om at vores samskabelse institution er dygtig til at bruge digitale medier
i hverdagen.
Der er en tendens til at digitale medier bliver brugt tidligere
 og tidligere både i institutioner og i hjemmet. (Jensen & Trække, 2018, Kap 4. s 57-73)


Ramme
Vi har valgt at starte indenfor i talkshowet, og derefter vurderer vi efterfølgende,
 hvad der er relevant at gøre. Institutionen må selv vælge rammerne.
 Det er frit, om de vælger, at dele børnene op i grupper,
eller at være på indenfor på stuen eller være ude med nogen. De kan også tage et helt andet sted hen.
Gennem et børneprogram har vi fået inspiration til at finde noget,
der passer vores målgruppen.
Vi slutter videoen af med et åbent spørgsmål,
så institutionen selv kan få lov til at bruge deres fantasi til svar.





1 kommentar:

Vores sidste video

Hej Troldhøj! 🦋 Her er vores aller sidste video og vi håber at I tager godt imod den. Vi vil gerne sige tusind mange tak for et godt sa...